Nowa wywrotnica w ciągu doby potrafi wywrócić i opróżnić ponad 400 wagonów z węglem. Dostosowana jest do rozładunku najbardziej popularnych wagonów węglarek czteroosiowych o masie od 70 do 90 ton brutto i wysokości ponad 3 metry. Konstrukcja wywrotnicy przystosowana jest również do obsługi węglarki dwuosiowej o masie od 40–45 ton i wysokości do prawie 3 metrów.  Nośność tej potężnej maszyny to aż 900 kN (ponad 90 ton).

Kompleksowa budowa wywrotnicy to niezwykle istotny projekt, ponieważ zrealizowany został  wewnątrz Grupy PGE. Dotychczas bowiem funkcjonujące przy naszych oddziałach węzły rozładunkowe budowane były przez firmy zewnętrzne. RAMB wchodzi w nowe obszary działalności i poszerza wachlarz swoich usług. Mam nadzieję, że portfolio wykonanych przez spółkę inwestycji spotka się z uznaniem branży.  Projekt realizowany w Elektrowni Dolna Odra jest trzecią, kompleksowo zrealizowaną przez RAMB inwestycją dla oddziałów naszej spółki. Spółka zbudowała już od podstaw zwałowarkę oraz magistralę węglową dla Kopalni Węgla Brunatnego Turów – podkreśla Wioletta Czemiel-Grzybowska, prezes PGE GiEK.

Konstrukcja wywrotnicy znacząco ułatwia rozładunek  wagonów, które po wjeździe do tzw. beczki, obracane są za pomocą potężnych silników. Kiedy beczka osiąga graniczny kąt 178 stopni,  w węglarkach nie powinno już być surowca. Wywrotnica wyposażona jest ponadto w wózki wygarniające, które poruszają się po szynach ułożonych bezpośrednio na konstrukcji podtorza. Maksymalna wydajność jednego wózka wygarniającego wynosi 1050 t/h.

Wywrotnica wagonowa, wraz z całym węzłem rozładowczym, to kolejna zrealizowana w ostatnim czasie, niezwykle istotna dla naszej spółki inwestycja. Cieszy fakt, że została oddana w założonym terminie przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich założeń technicznych i wymagań Inwestora. Warto podkreślić, iż zarówno wywrotnica jak i wózki wygarniające to całkowicie nasze produkty – wykonane, zmontowane i uruchomione własnymi siłami spółki – mówi Marcin Ławniczek, prezes zarządu RAMB.

W ramach realizowanej inwestycji RAMB zdemontował istniejącą wywrotnicę wraz z wygarniaczami kołowymi, dostarczył wszystkie niezbędne urządzenia i materiały, wykonał konieczne prace budowlane, dostarczył i zmontował wywrotnicę wagonową oraz wygarniacze węgla, przeszkolił  pracowników w zakresie obsługi i wykonał wszelkie niezbędne prace remontowo-serwisowe. Projekt wywrotnicy w zakresie instalacji elektrycznej i sterowania został wykonany przez Biuro Projektowe działające w strukturach spółki RAMB, natomiast projekt części mechanicznej wykonała Politechnika Wrocławska.

Nadzorowana przez PGE Górnictwo i Energetyka spółka RAMB specjalizuje się w zakresie budowy i remontów maszyn podstawowych, wykonawstwa, montażu i remontów konstrukcji stalowych, instalacji przemysłowych, zabezpieczeń antykorozyjnych, robót budowlano-inżynieryjnych, robót elektrycznych, obróbki skrawaniem, remontów i eksploatacji obiektów, remontów agregatów pomp głębinowych, produkcji filtrów a także remontów urządzeń dla górnictwa odkrywkowego i energetyki. Spółka może poszczycić się realizacją niezwykle skomplikowanych i zaawansowanych projektów jak np.:  budowa Zwałowarki Z-49 czy Magistrali Węglowej dla KWB Turów.